Дигиталне вештине важне за останак младих у мањим срединама

На путу дигиталне експедиције: Прибој –

Прибој, град на тромеђи Србије, Црне Горе и Босне и Херцеговине нашао се на путу Дигиталне експедиције. Са нешто више од 22.000 становника не спада у велике градове, а као ни већини сличних места у Србији демографија му не иде у прилог. Али, ако се потенцијал неког места мери према његовој спремности да омогући услове за развој и останак младих, овај град нема чега да се стиди.

У прибојској Машинско-електротехничкој школи, из које су изашле 72 генерације матураната, наставу данас похађа 399 ученика у 15 одељења кроз три подручја рада. “Свесни смо чињенице да највећи проценат наших ученика има приступ дигиталној технологији”, каже Звонко Пријовић, директор Машинско-електротехничке школе. “Иако се често може чути да млади дигиталне вештине углавном стичу ван школе, мислим да знања, вештине и ставови који укључују дигиталну писменост могу и морају да се стичу у оквиру формалног образовања”.

Највеће интересовање прибојских свршених основаца из године у годину привлачи занимање електротехничара информационих технологија. “Дигитална писменост је најпотребнија када се технологија користи за решавање проблема у смисленом и за ученика релевантном контексту, поготово код занимања као што су техничар за компјутерско управљање ЦНЦ машина (машине за индустријску производњу које раде аутоматски захваљујући програму који је задат преко компјутера) и електротехничар информационих технологија” каже Пријовић и додаје да “школа разуме значај дигиталне писмености, па се често учи помоћу технологије, путем едукативних апликација, туторијала, 3Д моделирања, 3Д штампе”.

Машинско-електротехничка школа

Машинско-електротехничка школа пре три године је потпуно реконструисана и осавремењена. “Данас имамо модерно опремљену школу, кабинете са ЦНЦ машинама, 3Д штампачима, лабораторије за електронику и електротехнику, као и осам рачунарских кабинета”, наглашава Звонко Пријовић.
Ипак, енергију образовној установи дају људи који у њој раде с децом, а овог директора одлазак младих и стручних из Прибоја не обесхрабрује. Труди се да оно што се учи у Машинско-електротехничкој буде у току с временом, па иначе већ солидно опремљена школа сада очекује још једну ЦНЦ машину и Фануц едукативну роботску ћелију, која ће омогућити будућим генерацијама стручњака за роботику да науче и стекну искуство у програмирању и управљању роботом.

Ентузијазам директора дели и некадашњи ђак ове школе, Вук Луковић: “Машинска школа ми је била прва станица после основне школе, променила ми је виђење света између осталог зато што сам имао прилике да се сусретнем са квалитетним колегама и професорима и доста ме је обликовала”. Вук спада међу ретке младе Прибојце који су се после завршеног факултета вратили у свој родни град. “Млади су генератор свега. Ја разумем да је потребно факултетско образовање које се стиче у Београду или Новом Саду и осталим већим центрима, али мора се наћи модел да се млади мотивишу да се врате у своје родно место и да знања која су стекли на универзитетима примене у својој локалној средини”, сматра овај тридесетдвогодишњак, шеф кабинета председника Општине. Своју и млађе генерације Вук види као носиоце развоја.

Подршку за останак, а можда и повратак, између осталих пружа и Регионални Иновациони Стартап Центар. У 560 квадрата корисног простора, отвореног пре три године за младе иноваторе и предузетнике, током целе године је отворен јавни позив за нове стартап пројекте. “Тренутно имамо девет стартап компанија које користе наш простор. Такође, простор се користи за школе страних језика, школу роботике и информатике. Сарађујемо са Машинско-електротехничком школом, која део практичне наставе одржава у нашим просторијама. Овде се сваке године кроз разне програме обучи око 50 људи за дигитални маркетинг и комуникационе вештине”, објашњава Данило Пријовић, координатор Стартап центра.

Управо је Стартуп центар изабран као право место за све активности у оквиру Дигиталне експедиције како би се постојећа понуда обогатила новим садржајима. Два дана посвећена дигиталним вештинама, електронским услугама, основама дигиталне безбедности и писмености намењени свим генерацијама, највише пажње изазвала су међу онима који иначе спадају у најризичнију групу када праве своје прве кораке у дигиталном свету – међу децом.

На радионицама о сигурном коришћењу интернета само у једном дану радило се у две групе и скоро два цела одељења шестака. “Сад сам више научио мада сам знао и пре. Слушао сам и сад сам научио више ствари”, поносно каже Јован, дванаестогодишњи ученик основне школе “Вук Караџић”. Он је уједно и један од шампиона Дигиталног квиза који проверава и знање и брзину којом се тачни одговори дају. “Чуо сам доста нових ствари, а и пре тога сам неке знао. Мислим да треба доста више да се прича. И у школи. Нама је корисно зато што преко интернета можемо да учимо, можемо да примамо доста информација. Можемо и да се забавимо”, додаје његов другар и вицешампион Вук.

У граду у ком скоро четвртину становништва чине грађани/ке који су одавно у пензији, Дигитална експедиција је помогла да се у Удружењу пензионера формира Дигитални кутак са два рачунара, штампачем и скенером. Довољно за почетак и прве дигиталне кораке управо уз помоћ младих у које се овај град узда.

Дигитална експедиција, покренута на иницијативу председнице Владе, која се спроводи уз подршку Министарства информисања и телекомуникација, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања и Канцеларије за ИТ и еУправу, а у партнерству са Програмом Уједињених нација за развој (УНДП) и програмом Нова писменост коју реализују „Пропулсион“ и УСАИД, у наредном периоду посетиће још осам градова.