Услуге по мери грађана

На путу Дигиталне експедиције: Сомбор – Редови, гужва, лутање по канцеларијама и враћање на почетак због “неког папира који недостаје” у Градској управи у Сомбору увелико су прошлост. Већина административних послова се у овом граду обавља у једној сали, односно у јединственом управном месту. Грађевински или предузетнички послови, локална пореска администрација, дечија и социјална заштита, издавање извода из матичних књига и пријем поднесака, распоређени су на 12 шалтера. Уз то, електронска размена података и докумената између државних органа је и иначе организован систем учинила је још ефикаснијим. Све то Сомборцима штеди време и знатно смањује трошкове.

Лука Плећаш је био сигуран да ће му за вађење пробне возачке дозволе бити потребни сат, два, али је све завршио за десетак минута. „<стронг>Брзо некако одраде, није као раније. Донесеш личну карту, налог за уплату, платиш и то је то. Све је у једном простору.” Чињеница да се на истом месту налазе шалтери МУП-а и Поште додатно олакшава посао.

„Сомбор дуги низ година прати развој потреба грађана, како би услужни центар заиста био њихов сервис“, објашњава Јелена Велебит, начелница градске управе. Град који је међу првима у Србији увео јединствено управно место био је домаћин Дигиталне експедиције. Радионица за запослене у градској управи била је прилика да професионалци размене искуства у раду са грађанима и са еУправом.  “Управо смо овде чули како је упутство за пријаву на еАграр некако било компликованије од саме пријаве. Испоставило се да све у три клика може да се уради,” каже Јелена Велебит и објашњава: „Узмимо за пример пасоше. Некада сте прво долазили у општину да питате шта све треба, па идете кући да све то прикупите, па идете у пошту да уплатите. Сада све можете да урадите електронски. Поменула бих и еБеба услугу. Некада су мајке са малим бебама долазиле у општину, по канцеларијама, да би се пријавиле, а сада се у болници пријаве за све што је потребно. Извод из матичне књиге рођених доставља им се на кућну адресу. На тај начин истовремено подносе и захтев за породиљску накнаду, то је заиста нешто што олакшава живот”.

У оквиру Дигиталне експедиције одржане су и обуке дигиталне писмености за старије суграђане и суграђанке.

Специфичност Сомбора – јединствено управно место, показало се као ефикасно у пословима локалне пореске администрације и области остваривања социјалне заштите.

Већ на самом улазу Мапа социјалних права грађанима јасно и сликовито објашњава коме да се обрате да би остварили своја права, да не би губили време на погрешном месту.

„У Градској управи, на једном шалтеру подношењем једног доказа ви покрећете сва четири поступка која су код нас доступна. То је статус енергетски угроженог купца, право на субвенционисане цене комуналних услуга, једнократна помоћ за незапослене породиље и дечји додатак“, прецизира начелница Јелена Велебит.

Слично је и са порезом. Када дође до промене власника имовине довољна је пријава и сагласност да би сви нови подаци истовремено били достављени комуналним предузећима на територији Сомбора. То значи да уместо одласка на четири различита места све може да се заврши на шалтеру пореске управе у Градској управи. Светлана Полић задужена је за локалну пореску администрацију: „Странка само приложи документ и тиме смањује потребу да долази код нас и да иде у комунална предузећа. И што се тиче јавних бележника имамо лепу сарадњу. Путем апликације нам шаљу оверене уговоре. Дан-два након овере добијамо тај уговор што омогућава да грађани на кућну адресу без икаквог доласка код нас добију своје пореске обавезе“.

Поједностављена процедура подразумева и уштеду. „Ми волимо кад грађани долазе, волимо с њима да причамо. И увек постоји један део грађана који ће доћи да се за нешто лично распита, што наравно није сметња. Али идеја је да и њима смањимо трошкове јер често су то људи који долазе из удаљенијих места, који би можда морали и више пута да плаћају пут до града“, каже начелница Јелена Велебит .

Ефикасност у раду циљ је сваке локалне самоуправе која води рачуна о својим грађанима, а

дигитална писменост и вештине сваком грађанину могу само бити од користи. За штандом Дигиталне експедиције у центру Сомбора затекли смо Јованку Вишинку, заинтересовану да сазна више и научи нешто ново: „Једва сам чекала да постанем еГрађанка која уме да барата подацима и да дође до својих података, да могу у сваком моменту да знам шта радим, а и шта не радим”. Јованка кроз осмех наставља: „Треба ми све то због посла, а и ван њега. Ја водим и кућно књиговодство и у фирми водим рачуне тако да ми је важно да будем укључена.“

Дигитална експедиција у Сомбор је стигла након Бора, Прибоја и Ваљева. Покренута је на иницијативу председнице Владе, а спроводи се уз подршку Министарства информисања и телекомуникација, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања и Канцеларије за ИТ и еУправу и у партнерству са Програмом Уједињених нација за развој (УНДП) и програмом Нова писменост коју реализују „Пропулсион“ и УСАИД.